Social image

Het woord ‘quiz’ schrikt af

Zelfs in een uitgesproken voetbalomgeving, zoals de studio van Play Sports (mijn echte werkplek), merk ik het: zodra onze presentator tijdens een uitzending zegt “Tijd voor een quiz”, zie je sommige analisten verstarren. Alsof ze plots alle chemische elementen uit de tabel van Mendelejev in alfabetische volgorde moeten opsommen.

Alleen al het woord ‘quiz’ roept bij veel mensen het gevoel op dat ze iets moeten bewijzen. En ze vrezen bovendien dat ze ‘door de mand zullen vallen’. En net dat is helemaal niet het uitgangspunt van dit concept. Een voetbalquiz is geen kennistest of valstrik. Het is een leuke, alternatieve manier om voetbal te beleven, samen plezier te maken, en iets bij te leren. En in het geval van de quizmomenten op Play Sports: om een leuk moment in de uitzending te creëren. Zoals Hein Vanhaezebrouck, die recent met plezier vage en minder vage teams uit de Conference League koppelde aan de landen waar ze vandaan komen. 

Voetbalquiz = kennis + plezier 

Wanneer ik vragen bedenk voor een quiz op Play Sports, is dat nooit om iemand ‘er slecht te laten uitkomen’. Integendeel: het is een luchtig moment in de uitzending, bedoeld om sfeer te brengen en een glimlach op het gezicht van de kijker te toveren.

Hetzelfde geldt voor de voetbalquizzen die ik organiseer. Die zijn niet bedoeld om te tonen wat ik allemaal weet over voetbal — wat trouwens ook relatief beperkt is, zie hieronder — maar om mensen een plezante avond te bezorgen. En dat lukt meestal goed, want een voetbalquiz is simpelweg toegankelijker dan veel mensen denken.

Je hoeft geen voetbalspecialist te zijn om mee te doen

Veel mensen zeggen mij: “Ik volg het voetbal wel, maar ik ben geen kenner.” Goed nieuws: dat hoeft helemaal niet om een leuke voetbalquiz te beleven.

Bij een goeie voetbalquiz draait het om herkenning. Je herkent gezichten, momenten of clubs die ergens in je geheugen zijn opgeslagen. Binnen je team vul je elkaar aan, en vaak weet je samen verrassend veel.

Zolang het geen quiz voor experts is, kan elke voetballiefhebber zich amuseren. Of je nu elke week in het stadion zit of alleen het EK of WK volgt met vrienden: het draait om samen lachen, antwoorden zoeken en plezier maken.

De rol van de quizmaster

Elke voetbalfan weet meer dan hij denkt, maar het is aan de quizmaster om die kennis naar boven te brengen. Een goeie quizmaster weet voor welk publiek hij de quiz maakt en stemt de moeilijkheid daarop af. En dat is lang niet altijd evident. 

Te moeilijk? Dan haken de gelegenheidsteams af.

Te makkelijk? Dan vervelen de topteams zich.

Jaarlijks organiseer ik voor voetbalclub ESVO uit Ekeren een voetbalquiz. Daar komen absolute topquizzers op af, maar zij weten op voorhand dat ze niet de moeilijkste voetbalquiz van het land voorgeschoteld krijgen. Het merendeel van de teams bestaat namelijk uit occasionele voetballiefhebbers. En die komen volgend jaar niet terug als ik over obscure bondscoaches of de Zweedse Allsvenskan begin. Het feit dat ook die topquizzers jaar na jaar terugkeren, wil wel zeggen dat ook zij zich amuseren. 

Het geheim zit in de balans. De beste quizzen zijn die waar iedereen meedoet. Waarbij iedereen naar huis gaat met het gevoel: ik wist toch redelijk wat. Zowel de doorwinterde liefhebber als de collega die enkel korte voetbalvideo’s ziet op sociale media.

Iedereen weet meer dan hij denkt

Je hoeft dus geen wandelende encyclopedie te zijn om plezier te beleven op een voetbalquiz. Je herinnert je sowieso doelpunten, spelers, stadions,  … Allemaal kennis die vanzelf meekomt.

En als je iets niet weet: de logica zelve. Want zelfs voor de doorwinterde voetbalquizzer geldt: er zijn meer dingen die ze niet weten, dan wel. Ik kan erover meespreken. Het is niet meer dan normaal dat ik op een avondje voetbalquizzen nog (veel) dingen bijleer. Ook dat maakt het leuk. Een quiz is geen examen, het is een spel. 

Waarom een voetbalquiz ideaal is voor clubs en bedrijven

Een voetbalquiz werkt overal: in de kantine van een sportclub, op een teambuilding van een bedrijf of gewoon met vrienden in een café. Het brengt mensen samen, zorgt voor sfeer en laat iedereen op een ontspannen manier meedoen.

Voor clubs is het een leuke manier om de kas te spijzen of vrijwilligers te bedanken.

Voor bedrijven is het een originele teambuilding waar iedereen zich betrokken voelt.

Laat het woord ‘quiz’ je dus niet langer afschrikken. Of een vriend je nu vraagt om mee te doen, of je zelf iets wil organiseren: gewoon springen en plezier maken.

En als je goed voorbereid wil zijn: Footballquiz.be is de ideale start.